המחקר שמוכיח שאין דבר כזה "קשה לי לקלוט שפות חדשות"

המחקר שמוכיח שכולם מסוגלים לרכוש שפות נוספות

העולם גדול ומכיל תרבויות, חברות, מנהגים ושפות שונות. כיום קיימות בעולם 7,102 שפות שונות. 23 שפות מהוות שפת אם ליותר מ-50 מיליון אזרחי העולם.

לעתים נדמה שהעולם נחלק לשניים: כאלו שקולטים שפות במהרה וכאלו, שפשוט לא. אבל כבר הבנו שהעולם אינו רק שחור ולבן ולאחרונה עולה הטיעון שלימוד שפה זרה פחות קשור לכישרון שנולדים איתו ויותר לסביבת הלימוד ולחשיפה לאותה שפה.

ב-1960 היה זה נועם חומסקי השערורייתי שהציג לעולם את התיאוריה שלו על לימוד שפות – language acquisition device (התקן לרכישת שפה). לטענתו, ילדים נולדים עם יכולות אוניברסליות ללימוד דקדוק ואוצר מילים והיכולות הללו מאפשרות להם ללמוד כל שפה בנפרד. על קצה המזלג, רכישת שפת זו פעולה די פשוטה עבורם כיוון שכך הם מחווטים.

אבל חוקרים אחרים חולקים על חומסקי. לדברי הבלשן יוקיו אוצו, התיאוריה של חומסקי לא מתייחסת לדיאלקטים ומבטאים שונים. כלומר, ה"התקן לרכישת שפה" שהוא הגה מאפשר לילד ללמוד לדוגמה אנגלית אמריקאית, אבל זה לא יעזור לו בלימוד אנגלית בריטית או אוסטרלית.

ארגז כלים לשוני

אך למרות המלעיזים, מחקר שפורסם בפברואר השנה על ידי אוניברסיטת פלורידה אטלנטיק תומך בתיאוריה של חומסקי. החוקרים בדקו את יכולות הלמידה של סטודנטים הדוברים ספרדית כשפת אם ואנגלית כשפה שנייה וגילו, שהם סיגלו לעצמם מערכת כלים ייחודית כדי להתמודד עם כל שפה.

המחקר בוצע על תלמידים ברחבי ארה"ב, שם מצאו החוקרים שככל שהילדים דוברי הספרדית נחשפו יותר לשפה האנגלית, כך היא השתפרה ולעומת זאת, הספרדית התדרדרה. מסקנת החוקרים היא שאכן ישנם ארגזי כלים שונים לכל שפה בקרב כל אדם. שהרי, אם הילדים היו משתמשים באותם "חוקים" לרכישת כל שפה, אזי לא הייתה אמורה להירשם ירידה בשפה הספרדית.

הממצאים הללו חשובים מאד כיוון שהם מעידים על יכולות המוח האנושי לרכוש כל שפה בנפרד, מבלי להדביק תווית שטוענת ש"אין לי גישה לשפות".

בשורה התחתונה

צוות החוקרים מאוניברסיטת פלורידה סוברים כי המחסום השפתי שיש לחלקנו, מושפע מהסביבה יותר מאשר מהיכולות המולדות שלנו. אם הדבר אכן נכון, משמעו שכל אדם, בסביבה הנכונה, יוכל ללמוד מספר בלתי מוגבל של שפות בבת אחת.

לקריאת המחקר המלא

אולי יעניין אותך גם:

• למדו את השפה המקומית – זה ישתלם

• מה קורה כשהילדה מסתגלת לשפה טוב יותר מהאמא?

יש לכם שאלות?
נשמח לעזור!

אנא מלא/י את הטופס וניצור איתך קשר בהקדם.

הפריט נוסף להזמנה שלך! 🙂