הזמן והשיטות האופטימליות להוראת אנגלית כשפה שנייה

בעולם הגלובלי בו אנו חיים היום, לידיעת השפה האנגלית יש יתרונות רבים, והמיומנות באנגלית הפכה למלאכה בעלת ערך שמסוגלת לפתוח דלתות להזדמנויות מעבר לים. אנגלית משמשת כשפה אוניברסלית עסקים בינלאומיים, באקדמיה, בדיפלומטיה, ואפילו ברשתות החברתיות. אמנם ישנם מקומות בעולם, ובכללם ערים מרכזיות כגון פריז ורומא, שבהם השפה האנגלית היא לימודית ותו לא, כלומר היא פחות מדוברת ברחובות, ועדיין היא קריטית בפתיחת דלתות בעיקר בשוק העבודה.

הורים רבים שואלים את עצמם, מתי הזמן הנכון להתחיל ללמד את ילדיהם אנגלית, כיצד להנגיש אותה לילדים, והאם יש להיערך באופן מיוחד לקראת תהליך הלימוד? במאמר הבא נתייחס לשאלות האלה.

מהו הגיל האופטימלי ללימוד אנגלית?

ד״ר פטרישיה קוהל, מהמכון ללמידה ומדעי המוח באוניברסיטת וושינגטון, הראתה כי מוחותיהם של ילדים עד גיל שבע מוכנים לקליטה של מידע חדש, מה שבעצם הופך את השנים הללו לזמן אידיאלי ללימוד שפה נוספת. לפי ד״ר קוהל, היכולת ללמידה מבוססת על הגמישות במוחו של הילד. המוח הוא מעין מאגר ידע המסוגל לספח מידע לפי הצלילים אותם הוא שומע.

לתינוקות, וילדים בראשית חייהם יש אפשרות לספוג בצורה אוטומטית מידע הכולל בתוכו צלילים של אותיות וצורת הגייה נכונה. אצל המבוגרים, לעומת זאת, היכולת פחותה. לדוגמה, בתור ישראלים שגדלו לתוך השפה העברית, קל לנו לבטא צלילים של אותיות כמו חי״ת ועי״ן, אבל יותר קשה לנו לבטא צלילים של אותיות באנגלית כמו R  או TH . כמובן שאפשר ללמוד שפה גם בגיל מבוגר, אך תהליך הלמידה יותר קשה כי המוח כבר מתוכנת לדרך מסוימת, לעומת ילדים שמסוגלים לשכן מידע מקביל למה שהם כבר יודעים.

לפי הבלשן והנוירולוג אריק לנברג, התקופה הזו נסגרת בסביבות גיל ההתבגרות. גם הוא, כמו ד״ר קוהל, טען כי המוח סופג מידע בצורה קוהרנטית ועמידה יותר ככל שמתחילים מוקדם יותר ללמוד שפה נוספת. במילים פשוטות, התחלה בגיל מוקדם וטיפוח יכולות הלמידה של הילדים עד גיל ההתבגרות, יעזרו לאנגלית ״לתפוס״ את המקום הבטוח במוחו של הילד ומשם השמיים הם הגבול.

האם לימוד אנגלית לא ״גונב״ מלימוד של נושאים אחרים?

אחד החששות הנפוצים ביותר אצל הורים הוא שלימוד שפה נוספת בגיל צעיר עלול לבלבל את הילדים.

עם זאת, מחקרים מראים שדו לשוניות דווקא משפרת את היכולת הקוגניטיבית, מעלה את רמת מיומנות פתרון הבעיות ואפילו משפרת ביצועים אקדמיים.

בהרבה מקומות בעולם, כולל בישראל, יש הרבה ילדים שלומדים מההורים את שפות האם שלהם וכבר נמצאים במקום בו הם יודעים יותר משפה אחת, ויודעים גם כיצד ועם  מי לדבר אותה.

תפקיד ההורים במקרים אלו הוא ללמד את הילד מתי נהוג לדבר ובאיזה שפה. כמו שההורים מלמדים את ילדם לא לקלל, הם גם ילמדו אותו לא להיכנס לגן ולשוחח רק באנגלית. בנוסף, יש את עניין האינטראקציה החברתית שהילד סופג מחבריו לכיתה או לגן, והוא יודע להבדיל מי מדבר באנגלית או בעברית.

איך מומלץ להנגיש את למידת השפה לילדים?

התשובה נמצאת בגוף השאלה. מאחר וילדים הם סתגלנים, אך גם מאוד דעתניים, דרך הלימוד חשובה יותר מהתוכן. אם לימוד השפה לא יעניין אותם או יקשה עליהם, הם לא ירצו ללמוד אותה.

לא פחות חשוב, וזה העיקרון המנחה שלנו ב- JBE  Tutoring , הוא שכל ילד ייחודי, בעל סגנון למידה, ובעל העדפות ויכולות משתנות. חלק מהילדים עשויים לגלות כישרון טבעי בקלות בה הם רוכשים שפה, בעוד שאחרים ידרשו יותר זמן ותמיכה. לכן, כל גישה של הוראה, ובפרט הוראת שפה, מחייבת גמישות והתאמה לצרכיו האישיים של הילד. במטרה לספק לילדים את המעטפת הטובה ביותר, השיעורים של JBE  Tutoring נתפרים בהתאם לרמתם ומועברים בצורה חוויתית המשלבת פעילויות יצירה ומשימות המותאמות לעולמם. במפגשים היחידניים, התכנים ומערכת השיעורים שלנו נתפרת עבור כל תלמיד ותלמיד, וניתנת לשינוי תוך כדי תנועה.

אין ספק, שיעורי אנגלית המתפרסים לאורך השבוע ומתבצעים בקבוצות קטנות אפקטיביים ויקרים יותר, משיעורי אנגלית המתקיימים פעם או פעמיים בשבוע במסגרת כיתה מסורתית בבית הספר. שילוב בין שתי הגישות הללו מבלי לשלם סכומי כסף גבוהים, מותיר הורים רבים שרוצים שילדיהם יספגו שפה נוספת בצומת דרכים. ל- JBE  Tutoring, מגיעים לא מעט הורים שמוצאים במודל הקבוצתי שלנו דרך נוחה וזולה לשלב את שתי השיטות.

חשוב לציין, ישנן דרכים נוספות המאפשרות להורים לקדם את רמת האנגלית של ילדיהם. העיקרון המנחה בכולן הוא חשיפה של הילדים לאנגלית, דרך צפייה בסרטים באנגלית ללא תרגום בפלטפורמות כגון נטפליקס ודיסני פלוס, קריאה של ספרים ועוד, החשיפה לשפה תקל על הילד להכיר ובהמשך להבין את השפה.

 

נסיים בטיפ קצרצר, והוא שלימוד אנגלית לא שונה מרכיבה על אופניים. אנחנו יכולים לספק את האופניים וללמד את ילדינו כיצד לרכב עליהם, אך בשלב מסויים נצטרך להסיר את העזרה ולתת להם ללמוד לבד בידיעה שנתנו להם את הבסיס הטוב ביותר ללמוד. 

אתר JBE Tutoring

יש לכם שאלות?
נשמח לעזור!

אנא מלא/י את הטופס וניצור איתך קשר בהקדם.

הפריט נוסף להזמנה שלך! 🙂