נושאים שיש להתייחס אליהם לפני חתימה על חוזה רילוקיישן

אנחנו חיים בכפר גלובלי. משנה לשנה גדלים מספר המעברים בעולם ואיתם מדיניות הרילוקיישן משתנה, מתחדשת ופונה לכיוון בו לעובד יש הרבה שליטה. אם פעם היה העובד המתנייד מקבל חבילת רילוקיישן מובנית, הרי שהיום מדובר בחוזים אישיים עם המון משתנים וסעיפים, תקציבי lump-sum או core/flex וכן הלאה.

לפני שאתם נכנסים לעובי הקורה, ישנם כמה נושאים שחשוב להתעכב עליהם בטרם תשבו למשא ומתן. וכן, אתם יכולים לנהל מו"מ על תנאי הרילוקיישן שלכם, אבל תכינו את שיעורי הבית היטב.

רוצים להתייעץ עם המומחים?
אתם מוזמנים אלינו לשיחת ייעוץ והכוונה :

1. משכורת בסיס

הסעיף הראשון והמורכב ביותר בחוזה הוא סעיף השכר. אנחנו לא מתיימרים לומר לכם כמה אתם אמורים להרוויח. מן הסתם כל חוזה הוא אישי. אבל חשוב מאד להכניס שיקולים נוספים לתוך הדיון הזה.

יכול להיות שהסכום שיוצע לכם יהיה גבוה משמעותית ממה שאתם מרוויחים כיום, אבל יוקר המחיה ביעד אליו תעברו הוא כפול מהארץ. בדקו את זה. בדקו את עלות סל הקניות באזור אליו תעברו, בדקו את מחירי הדיור שנוגסים בנתח משמעותי מהשכר שלכם.

מנגד, אם ישנו סעיף של דיור בחוזה שלכם, אין להתעלם מזה בהחלטה על שכר הבסיס.

קריאה נוספת: כמה באמת עולה לבצע רילוקיישן?

בשורה התחתונה, קחו בחשבון את כל ההוצאות היקרות ביותר וערכו חישוב חודשי. כשתתקבלנה תמונה מלאה, יהיה לכם קל יותר להבין כמה לדרוש בסעיף השכר.

2. דיור

נושא הדיור הוא ללא ספק ההוצאה הגדולה ביותר של המעבר. האם יש לכם סעיף דיור בתקציב? האם תקבלו סיוע באיתור הנכס או שמא יינתן לכם תקציב חופשי בעבור הנושא הזה?

מדובר בנושא מורכב, שכן השאיפה היא להעתיק את איכות חייכם ולא לרדת בה ולכן עליכם להחליט איפה תרצו לגור (בעיר, בפרברים), האם במרחק נסיעה ממוסדות החינוך של הילדים או קרוב למקום העבודה? האם תעברו לדירה מרוהטת או ריקה? האם לבית פרטי עם גינה או לדירה?

קריאה נוספת: חיפוש דירה בניו יורק

למדו את שוק הנדל"ן של היעד שלכם, מה ההיצע ומהם המחירים. ישנם יעדים בהם אתם מחויבים להיעזר בסוכנות תיווך, מה שמייקר את עלויות חיפוש הדירה.

3. ויזה ואישורי עבודה

זה נראה ברור מאליו ועדיין, ישנן חברות מניידות שלא מטפלות בנושא הוויזה וגם לא מממנות את האישורים הללו. האם מקום העבודה מסייע בהנפקת אישורי עבודה ושהייה לכם ולבני המשפחה?

לרוב לא מדובר בהוצאה כבדה אך הביורוקרטיה מורכבת. אם החברה לא מסייעת לכם בנושא, חשוב להיוועץ במומחים שילוו אתכם.

קריאה נוספת: איך מוצאים ויזה לעבודה ומגורים?

4. איתור מוסדות חינוך לילדים

הורים לילדים בכל הגילים יעידו שהפחד הגדול ביותר שלהם הוא שהילדים לא יסתגלו למקום החדש. המוסד החינוכי זה המקום בו הילדים יבלו את רוב יומם ועליו להכיל אותם ואת צרכיהם ולכן מדובר בנושא מורכב וחשוב מאד בתהליך המעבר.

האם מקום העבודה מסייע לכם בנושא מוסדות החינוך לילדים? בזיהוי צרכי הילד ואיתור המוסד החינוכי המתאים לו ביותר? בתשלומי שכר הלימוד?

שימו לב שלבתי ספר פרטיים לדוגמה, יש רשימת המתנה ארוכה ולכן כדאי להתייחס לנושא הזה בהקדם ובמלוא תשומת הלב. בנוסף, מדובר במרכיב שמייקר את הליך הרילוקיישן. שכר לימוד לבתי ספר בינלאומיים לדוגמה, יכול לנוע בין 10,000 ל-60,000 דולר לשנה.

נ.ב. גם לימודי שפה למבוגרים הם חלק חשוב במעמד חוזה הרילוקיישן. ידיעת השפה המקומית יכולה להועיל לכם, לילדים ולבני הזוג שלכם להתאקלם כראוי.

5. ביטוח בריאות

לא לכל מדינה בעולם יש מערכת בריאות ציבורית נוחה ויעילה. אי לכך, יהיה עליכם לעשות ביטוח בריאות פרטי. האם זה סעיף שחשוב לכם להכניס לחוזה, או שתוכלו להתמודד איתו בעצמכם?

המלצה: בדקו את מערכת הבריאות הציבורית ביעד שלכם ואת עלויות הביטוח הפרטי לכל המשפחה. כשיהיה לכם את מלוא המידע, יהיה קל להחליט אם זהו סעיף ששווה להתעכב עליו במו"מ.

עוד שאלה שחשוב להציף היא, האם אתם מתכננים לנתק תושבות? האם למדינה אליה אתם עוברים יש אמנה סוציאלית עם ישראל?

קריאה נוספת: זכויות מתניידים בביטוח הלאומי

6. הוצאות רכב

האם תצטרכו רכב במדינה אליה אתם עוברים? האם תגורו בקרבת העבודה או שתצטרכו לעשות נסיעות מרובות? ישנן מדינות עולם שלישי שתצטרכו בהן נהג צמוד.

בכל מקרה, בדקו את יעילות התחבורה הציבורית ביחס למיקום המשרד שלכם ביעד החדש וכמובן, את עלות הדלק והביטוחים.

7. מסים

מיסוי – עוד נושא מורכב שיש להתייחס אליו בכובד ראש ורצוי להיוועץ במומחים. שאלת המיסוי נוגעת גם בניתוק או אי-ניתוק תושבות בישראל ובחוקי המיסוי במדינת היעד שלכם.

ישנן מדינות שיחייבו אתכם במס על הכנסות כלליות ויש כאלו שיחייבו אתכם רק על ההכנסות בתוך שטחיהן. ישנן מדינות בעלות אמנה סוציאלית עם ישראל ולכן יש הסדר מיסוי כזה או אחר.

במעמד החוזה, הציפו את שאלת המסים: האם הם יקוזזו משכרכם או שמא עליכם לדאוג לזה לבד?

8. חופשות מולדת

האם ימומנו לכם טיסות למטרת חופשת מולדת? ואם כן, האם לכל המשפחה? וכמה פעמים בשנה?

אם אתם עתידים לחתום על חוזה לטווח ארוך, אתם תרצו לבקר בארץ בחגים או בחופשות. כמובן שזה תלוי מיקום, אבל הטיסות הללו יכולות להקפיץ את ההוצאות השנתיות שלכם.

9. חזרה ארצה

ייתכן שבשלב מסוים, אתם תרצו לחזור לביתכם בישראל. החזרה, כמו גם הנסיעה לשם, כרוכה בהוצאות כמו שילוח, השכרת ריהוט עד שהמכולה תגיע, דיור זמני במידה שהנכס שלכם אינו פנוי ועוד.

אם תחליטו לנתק תושבות, כשתחזרו תצטרכו להמתין תקופה מסוימת עד לקבלת שירותים רפואיים ולכן יהיה עליכם לעשות ביטוח פרטי. זו עוד הוצאה שיש להתחשב בה.

קריאה נוספת: זכויות התושב החוזר

לסיכום

מתניידים שמגיעים עם מלוא המידע למעמד חתימת החוזה, ייצאו מרוצים יותר בסופו של דבר. העצה הטובה ביותר שאנו יכולים לתת לכם היא ללמוד את היעד שלכם, להבין את הצרכים של כל אחד מבני המשפחה ולהגיע כשידכם על העליונה. נסו לחזות את כל ההוצאות שיהיו לכם והכניסו אותן לתוך סעיפי החוזה.

ואל תתביישו לדרוש הטבות שלא הוצעו לכם. אם החברה החליטה לנייד אתכם ואת בני המשפחה שלכם, כנראה שאתם מועילים לה. וככל שהמעבר שלכם יהיה נוח, כך הרילוקיישן יהיה מוצלח לכל הצדדים.

בהצלחה!

יש לכם שאלות?
נשמח לעזור!

אנא מלא/י את הטופס וניצור איתך קשר בהקדם.

הפריט נוסף להזמנה שלך! 🙂